Zoeken en

Ashar Medina

Ashar Medina (1985) is scenarioschrijver en regisseur van films en televisieseries. Hij schreef onder anderen de Gouden Kalf genomineerde producties JUNGLE, TOM ADELAAR en MOCRO MAFFIA. Naast zijn filmwerkzaamheden is Ashar scriptredacteur en bestuurslid van de Dutch Academie voor Film (DAFF).

Ashar Medina is programma manager en moderator voor de CREATED BY Workshop. En Ashar is mentor van Vrijplaats 2021 – Positionality deelnemer Festus Toll.

Beri Shalmashi

In 2008 studeerde Beri af aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam, waar ze de richting scenario & regie volgde. Aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten volgde ze een masterstudie regie. In datzelfde jaar won ze de ECHO Award, een landelijke stimuleringsprijs voor excellent multicultureel talent in het hoger onderwijs, waardoor ze een zomer aan de University of California, Los Angeles (UCLA) mocht studeren. Na een periode in Los Angeles te hebben gewoond, verhuisde ze naar Caïro. Op beide bestemmingen maakte ze verschillende korte films.
Als filmmaker werkte ze onder andere samen met Sanne Vogel en Willem Capteyn, respectievelijk voor de televisiefilm Mama (in 2010 genomineerd voor een Gouden Kalf) en het scenario voor de boekverfilming van Kader Abdolah’s Het huis van de moskee.
In 2012 volgde ze haar roots naar Iraaks-Koerdistan, waar ze als docent lesgaf aan de Salahaddin University in Erbil, de hoofdstad van de regio, en aan nieuwe films werkte. Meerdere keren keerde ze terug naar Amsterdam voor projecten, waaronder de korte film Shouted from the Rooftops. In 2020 maakte ze de interactieve installatie Big Village, over de plek waar haar familie vandaan is gevlucht. Naast haar filmwerk interviewt Beri vrouwelijke regisseurs voor de Filmkrant en schrijft ze voor de Volkskrant over de conflicten in het Midden-Oosten.

Beri Shalmashi is moderator bij de workshop Meerstemmig Storytelling, samensteller van en spreker bij de masterclass Productie voor Generation Inclusion 2021 en mentor van Vrijplaats deelnemers Louis Hothothot en Isis Cabolet.

Mitchell Esajas

Mitchell Esajas studeerde Bedrijfskunde en Antropologie. Hij is medeoprichter New Urban Collective, een netwerk voor studenten en young professionals van diverse culturele achtergronden. Vanuit NUC is hij als duizendpoot betrokken bij verschillende initiatieven die bijdragen aan de dekolonisering van het onderwijs, diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt en het opzetten van The Black Archives. The Black Archives is een een archief dat zich richt op geschiedenis, cultuur en literatuur van zwarte mensen in Nederland, en daarbuiten. Zijn motto is Strictly Positivity: gebruik je creativiteit om negativiteit om te zetten in positiviteit.

Mitchell Esajas is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 en de Vrijplaats 2022, en is mentor van Vrijplaats deelnemer Ashanti Vrede en Jeanine Cronie.

 

Amal Alhaag

Amal Alhaag is een in Amsterdam gevestigde onafhankelijke curator, dj en onderzoeker die doorlopende experimentele en collaboratieve onderzoekspraktijken, openbare programma’s en projecten ontwikkelt over mondiale ruimtelijke politiek, archieven, kolonialisme, tegencultuur, orale geschiedenis en populaire cultuur. Haar projecten en samenwerkingen met mensen, initiatieven en instellingen nodigen uit, ensceneren, stellen vragen en spelen met ‘ongemakkelijke’ kwesties die verhalen in vergankelijke omgevingen doorzeven, herschrijven, remixen, delen en componeren.

Amal Alhaag is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality en mentor van Vrijplaats deelnemer Daniel Jakoby.

Akua Gyamfi

Akua Gyamfi heeft meer dan 20 jaar ervaring in de entertainmentindustrie, met een carrière in mode, film, televisie, theater, print en online media.
In 2012 richtte Akua The British Blacklist op, een platform dat het talent van Britse zwarte creatieven op scherm, podium, literatuur en geluid viert. Ze produceert ook podcasts Your Aunties Could Never (populaire cultuur en TBB Talks (interviews met zwarte creatievelingen van over de hele wereld). Naast schrijver/producer Leon Mayne is Akua de co-creator/co-exec producer en gastheer van rondetafelseries The Circle.
In 2019 bundelde Akua de krachten met Soul Film, The New Black Film Collective en We Are Parable om de S.O.U.L. Filmfestival, een jaarlijks evenement dat het beste van zwarte filmmakers en contentmakers uit het VK en de bredere diaspora laat zien.

Akua Gyamfi is mentor van Vrijplaats deelnemer Mirella Muroni.

Manuel Abramovich

Manuel Abramovich (Buenos Aires, 1987) is filmmaker, kunstenaar en fotograaf. Zijn werk verkent de performativiteit van het alledaagse. In zijn films worden gewone mensen personages. Zijn films zijn vertoond op festivals als Berlinale, Venetië, Tribeca, MoMA Doc Fortnight, Viennale, IDFA, San Sebastián, Film Society of Lincoln Center, Cinéma du Réel, BAFICI en ontvingen talrijke prijzen. Zijn eerste korte film ‘The Queen’ won meer dan 50 internationale prijzen, terwijl ‘Blue Boy’, zijn nieuwste werk, de Zilveren Beer won op de Berlinale Shorts Competition 2019.

In de afgelopen jaren is hij uitgenodigd als docent en mentor in instellingen zoals Princeton University, Werkleitz Center, Berlinale Talents, UnionDocs, Tres Puertos Cine, IDFA, Maestría de Cine Alternativo EICTV Cuba. Hij was jurylid op festivals als IDFA, Visions du Réel, Documenta Madrid en was ook lid van de Berlinale Talents-selectiecommissie in 2019 en 2020. Hij was fellow van het Berliner Künstlerprogramm des DAAD (DAAD-Artists- in-Berlijn programma). Manuel is momenteel bezig met de montage van zijn vierde speelfilm ‘Pornomelancholia’, terwijl hij werkt aan de ontwikkeling van twee nieuwe projecten: ‘Cowboy Love’ en ‘The Monsters’.

Manuel Abramovich is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality en mentor van Vrijplaats deelnemer Quirine Racké en Helena Muskens.

Remko Schnorr

Remko Schnorr studeerde in 2000 af aan de Nederlandse Filmacademie. Hij begon te werken als cameraman voor korte films, commercials en muziekvideo’s.
In 2004 maakte hij zijn eerste langspeelfilm Pluk van de Petteflet ( 35 mm, 3-perf ) voor de Nederlandse filmmaker Ben Sombogaart. In 2006 werkte Remko samen met regisseur Sophie Fiennes aan de lange documentaire The Pervert’s Guide to Cinema. In 2009 ontving de korte film Missen (Jochem de Vries, S16mm) in Cannes een Gouden Palm-nominatie voor beste korte film.
Speelfilms van zijn hand zijn Cornea (2014, Jochem de Vries, 35mm 2-perf ) en de Swiss Road-Movie Rider Jack (2015, This Lüscher, 35mm 2-perf).
Met de Nederlandse documentairemaker Willemiek Kluijfhout maakte hij de lange documentaires L’amour des Moules (2012, 35mm 2- perf) en Sergio Herman Fucking Perfect (2015, S16mm). In de loop der jaren zette hij zijn samenwerking met Sophie Fiennes voort, wat resulteerde in de documentaires Over Your Cities Grass Will Grow (2010, 35mm anamorphic), The Pervert’s Guide to Ideology (2012) en Grace Jones: Bloodlight and Bami (2017, S16mm).
Remko blijft ook commercials, muziekvideo’s en korte films draaien voor bekende artiesten als Katerina Jebb en Erwin Olaf – in binnen- en buitenland. Zijn liefde voor het werken aan film en de overdracht van texturen en tactiliteiten zijn kenmerkend voor Remko’s werk.

Remko is mentor van Vrijplaats 2021 – Positionality deelnemer Carine Bijlsma.

Hanco Kolk

Kolk maakte zijn debuut in het blad Tante Leny presenteert! In 1980 was hij een van de oprichters van het striptekenaarscollectief Studio Arnhem. Na enige tijd anoniem te hebben gewerkt voor het weekblad Donald Duck maakte hij in 1984 de overstap naar het stripblad Eppo, waarvoor hij de strip Gilles de Geus ging maken. Behalve als tekenaar was Kolk actief als scenarist voor andere strips, waaronder Falco en Donjon van Uco Egmond.
Samen met Peter de Wit maakte hij de fotostrip Mannetje & Mannetje[1], die later werd bewerkt voor de VPRO-televisie. Het duo presenteerde bovendien de Teleac-cursus Strip- en Cartoontekenen en maakte sinds 2001 de strip S1NGLE voor onder andere Het Parool, De Gelderlander en het Algemeen Dagblad. Eind jaren tachtig startten Kolk en De Wit hun eigen uitgeverij, De Plaatjesmaker, waarbij onder andere De Pincet Reeks werd uitgegeven.

Een artistiek hoogtepunt bereikte Kolk in 1992 met zijn strip Meccano, die vooral in Frankrijk een grote populariteit kent. Andere bekende strips van zijn hand zijn onder meer Cor Daad (voor Taptoe) en Inspecteur Netjes (voor Sjors en Sjimmie/Sjosji). Een ander hoogtepunt, zeker voor Kolk zelf, was in 2006 een opdracht van het gerenommeerde tijdschrift The New Yorker voor een serie illustraties. In 2010 maakte hij samen met Arnon Grunberg een zogenaamde graphic novel over Arnons reis van Istanbul naar Bagdad. In 2017 maakte hij voor de Robbedoes en Kwabbernoot-reeks Robbedoes door … het album Tulpen uit Istanboel. In 1996 won hij de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre. In 2009 werd de P. Hans Frankfurtherprijs aan hem toegekend.

Hanco Kolk is mentor van Vrijplaats deelnemers Noël Loozen and Guus Kaandorp en tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality van Carine Bijlsma.

Nienke Huitenga

Nienke Huitenga (1984) is een immersive producer, creative media strategist en digital artist. Ze regisseert en produceert interactieve producties, van virtual reality tot transmedia strategieën. Huitenga bereikte een miljoenenpubliek met transmediale verhalen zoals Human Birdwings en The Modular Body. In 2016 ontving The Modular Body het eerste Gouden Kalf in de categorie beste interactieve werk.
In 2019 was Huitenga geselecteerd in de immersive non-fictie competitie van IDFA DocLab met haar korte roomscale VR-experience ROZSYPNE, over een oude dame die het dagelijks leven in het Oost-Oekraïense oorlogsgebied probeert vol te houden, met de MH17-ramp voor haar deur. Op dit moment werkt Huitenga aan WINWIN – een consensus algoritme: een algoritmische debat performance met harmonie en consensus als uitgangspunt.  Huitenga was co-founder van innovation agency Hackastory van 2013 tot 2020.

Nienke Huitenga is mentor van Vrijplaats 2020 deelnemers Mark IJzerman en Steye Hallema en van Vrijplaats 2021 deelnemers Emilia Tapprest en Victor Evink.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Home