Zoeken en

Dana Linssen

Dana Linssen is filmcriticus, filosoof, schrijver, wandelaar en tijdreiziger. Sinds 25 jaar is ze vaste medewerker van NRC Handelsblad. Ook was ze hoofdredacteur van filmtijdschrift de Filmkrant van 1998 tot 2019. Ze is regelmatig te horen als filmexpert in diverse radioprogramma’s en in het hele land te zien als inleider bij filmvertoningen.
Dana werkte ze mee aan boeken en publicaties over onder meer Chantal Akerman, Jem Cohen, Christoph Girardet & Matthias Müller, Sara Rajaei, Fiona Tan, Béla Tarr en Apichatpong Weerasethakul.
Voor het International Film Festival Rotterdam stelt ze samen met Jan Pieter Ekker het programma Critics’ Choice samen waarvoor ze jaarlijks ongeveer tien video-essays laten maken. Voor de jubileumtentoonstelling Vive le cinéma in het Eye Fimmuseum in 2021 maakten ze een contextprogramma met video-essays bij de werken van Leopold Emmen, Lucrecia Martel, Jeremiah Lemohang Mosese, Carlos Reygadas en Jia Zhang-ke.

Dana is initiatiefnemer van het Slow Criticism Project, een serie losvaste events, interventies en publicaties als tegenwicht tegen de commodificatie van de filmjournalistiek.
Als docent is ze verbonden aan de ArtEZ Toneelschool in Arnhem, de afdeling Writing for Performance van de Theaterschool aan de HKU en geeft ze les aan de richting AVM van de HKU.
Ze schreef het libretto voor de deeltjescantate Creator /Destroyer: 17 Ways to Spell Boson (2015) voor componist Maarten Ornstein en in opdracht van het Zuidelijk Toneel de theaterteksten Tracey & Debbie(2020) en KROON – Een nachtwake in twaalf klokslagen (2022).
Sinds 2019 maakt ze deel uit van de selectiecommissie van talentontwikkelprogramma Berlinale Talents van het filmfestival van Berlijn. Tevens is ze mentor van de Talent Press-programma’s op de filmfestivals van Berlijn en Sarajevo.

Dana was kwartiermaker tijdens de start-up-fase van FilmForward van 2019 tot 2022 waarvoor ze nu nog curator is van de Vrijplaats-residency.

Rogier Klomp

Tekenen is Rogiers manier om de complexiteit van onze wereld te vangen, om ingewikkelde dynamieken in kaart te brengen en deze te contextualiseren door ze te vertalen in verhalen.
Rogier vertelt verhalen in verschillende media,  waarin het medium zelf verweven is met het onderwerp. Enkele voorbeelden: een datagedreven documentaire waarin open data wordt gebruikt om een ontransparante multinational te onderzoeken, een reeks korte films waarin intrinsiek bevooroordeelde mensen vervolgens bevooroordeelde algoritmes trainen, een gecrowdsourcede animatiefilm over Europa getekend door zowel eurofielen als eurosceptici en propagandafilms over het onderwerp propaganda.

Rogier werkte als grafisch journalist bij NRC Handelsblad en produceerde animaties voor meerdere VPRO Tegenlicht-documentaires en andere tv-series. Verder is hij docent aan verschillende kunstacademies en was hij een van de begeleiders van de masterclass Sandberg@Mediapark voor de edities Technology as Religion (2018) en Artificial Imagination (2019).

Rogier is samen met Dana Linssen curator van de FilmForward Vrijplaats 2020 en Vrijplaats 2021 – Positionality.
Rogier is expert tijdens de Vrijplaats 2022 – Young Perspectives.

Paul Weiss

Goochelaar Paul Weiss was al op jonge leeftijd gefascineerd door magie. Met zijn vindingrijkheid en brede fantasie ontwikkelde hij zijn eigen trucs en illusies en vertoonde deze aan familie, vrienden en bekenden. Op latere leeftijd ging hij zich met name richten op tablemagic en magische kindershows en verzorgde magische optredens door heel Nederland. In 1996 werd hij in dat jaar lid van de Nederlandse Magische Unie en deed hij mee aan diverse wedstrijden. Bij een straatgoochelfestival in 2002 waarbij de beste straatgoochelaars het tegen elkaar moesten opnemen, behaalde hij een derde prijs.
Na David Copperfield op televisie aan het werk te hebben gezien, was hij helemaal in de ban van het illusionisme. Hij wist zeker dat hij het vak van illusionist wilde gaan leren. Door de combinatie van unieke illusies, een geheel eigen stijl en presentatie hebben de shows van hem een duidelijk herkenbaar gezicht gekregen. Door deze onderscheidende factor werd hij in 2004 dan ook met recht de nieuwe Nederlandse Kampioen Illusionisme.
In de loop der jaren heeft Paul zich ontwikkeld tot een professionele magische entertainer met een sterke persoonlijkheid. Met zijn sympathieke uitstraling is hij een graag geziene artiest en heeft al op menig feest op professionele wijze zijn kunsten weten te vertonen.

Paul Weiss is spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Hans Slabbekoorn

Hans Slabbekoorn behaalde zijn BSc en MSc aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 1998 aan de Universiteit Leiden. Hij vertrok voor een postdoc van vier jaar naar San Francisco, Californië en keerde terug naar Leiden voor nog een postdoc van drie jaar om assistent-professor te worden in 2004 en universitair hoofddocent in 2012. In de loop der jaren heeft hij gewerkt aan de evolutie van dierensignalen en omgeving selectie druk bij vogels in Afrika, Zuid-Amerika, de VS, China en Europa.
Het afgelopen decennium is hij verder gegaan met werk aan antropogene geluidsoverlast en mogelijke effecten op vogels, zeezoogdieren, vissen en ongewervelde waterdieren. In 2004 was hij co-auteur van een boek over ‘Nature’s Music. De wetenschap van vogelgezang ”en in 2018 was hij co-auteur van een boek over de“ Effecten van antropogeen geluid op dieren ”. Momenteel werkt hij aan geluids- en fijnstof verontreiniging op vogelgezang en het belang van onderwatergeluiden in rivieren, rond offshore windparken en in de diepzee.

Hans Slabbekoorn is spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Liesbeth Groot Nibbelink

Liesbeth Groot Nibbelink werkt als docent-onderzoeker bij de opleiding Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht, met een focus op hedendaags theater en performance. In 2019 verscheen haar boek Nomadic Theatre: Mobilizing Theory and Practice on the European Stage (Bloomsbury Publishers), over nieuwe vormen van mobiliteit en beweeglijkheid in hedendaags theater. Het boek presenteert een interdisciplinaire benadering op performatieve installaties, audio theatre, ‘wandelvoorstellingen’, één-op-één ontmoetingen tussen toeschouwers en performers, en meer.
Liesbeth is mede-oprichter van Platform-Scenography, gericht op het stimuleren van reflectie op scenografie. Daarnaast geeft ze af en toe gastlessen op kunstvakopleidingen, en werkt ze incidenteel als dramaturgisch adviseur en artistiek mentor.

Liesbeth Groot Nibbelink is spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Monic Hendrickx

Monic Hendrickx (1966)  woonde van haar derde tot haar zevende in Paramaribo. Goede herinneringen aan de vrijheid, de binnenlanden, de warmte en de swing van Suriname. Als Monic 7 is keert ze terug naar het Brabantse dorp Deurne. Daar gaat ze naar het ‘Peelland College’ waar ze in 1984 het VWO afrondt. In 1991 studeert ze af aan de Theateropleiding van de Hogeschool Eindhoven.

Vanaf dat jaar speelt ze in vele theater-, tv- en film-producties. Met haar eerste grote filmrol in ‘De Poolse Bruid’ in regie van Karim Traidia wordt ze verliefd op het filmacteren. Met die film breekt ze op haar 31ste door om niet meer van het witte doek te verdwijnen. Hoofdrollen in o.a. Nynke, Zus&Zo, Het Zuiden, Leef, Nadine, Kenau, Café Derby, Hope bewezen haar veelzijdigheid en lef. Bijrollen zoals in Diep, De Uitverkorene en Of ik Gek Ben, geeft ze in een oogwenk diepgang. Ogenschijnlijk lijkt ze moeiteloos van gedaante te wisselen. Van een Afghaanse vluchteling in ‘Unfinished Sky’ naar een politiek geëngageerde Zuid-Afrikaanse wijnboerin in de serie ‘Stellenbosch’ naar een stoere gangstermoeder in ‘Penoza’.  Net zo veranderlijk is haar stem. Hendrickx is een taalvirtuoos, die overtuigend Pools, Afghaans, Fries of Zuid Afrikaans spreekt. Met deze filmrollen wint ze prijzen in binnen- en buitenland. Sinds 2010 geniet ze grote bekendheid door haar rol in de hitserie Penoza, waarvoor zij in 2013 haar vierde Gouden Kalf ontving.

Monic Hendrickx is is spreker at the Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

 

Thomas Lamers

Thomas Lamers (Eindhoven, 1989) is een filosoof en dramaturg gevestigd in Amsterdam. Thomas gelooft dat theater ons helpt onze plaats in de wereld te begrijpen, zelfs buiten onze privé-omstandigheden en samenleving. Theater, op zijn best, navigeert ons door ecologische veranderingen, opwarming van de aarde en technologische ontwikkelingen. Niet alleen door informatief of politiek te zijn, maar vooral door mensen te ontroeren, te inspireren en te verontrusten.

Thomas was mede-oprichter van het veelgeprezen site-responsive en interdisciplinaire Collectief Walden, dat ecologisch denken combineert met theatrale en installatieve interventies in natuurlijke en stedelijke landschappen. Met Collectief Walden is Thomas een vaste gast op het jaarlijkse Oerol Festival op Terschelling, en diverse locaties in Nederland en daarbuiten.

Als freelancer werkte Thomas met o.a. Ivo van Hove’s International Theatre Amsterdam, Toneelschuur Haarlem, Arbo, House of Nouws, en is house dramaturg bij Ulrike Quade Company, waar hij onder meer meewerkte aan ‘De Wand’, ‘Mahler & Kokoschka’ en de semi-opera ‘The Fairy Queen’ (Theater Erfurt).

Thomas Lamers is spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Fotocredit: Shayna Schapp

Tessa Boerman

Tessa Boerman is een Nederlandse onafhankelijke documentairemaker, programmeur en cultureel adviseur. Haar werk richt zich op kwesties van vertegenwoordiging, diversiteit en inclusie. Met de Dutch Directors Guild pleitte ze voor culturele diversiteit en inclusie in de Nederlandse film- en tv-industrie.
Ze heeft twee krachtige documentaires gemaakt die verschillende aspecten van schoonheid, idealen en verbondenheid belichten. A KNOCK OUT kijkt naar het leven van Michele Aboro, een zwarte lesbische bokser die zeer succesvol was in de ring maar te horen kreeg dat ze daarbuiten niet sexy genoeg was; de promotors wilden een sexy vamp zien en zegden haar contract voortijdig op. Haar tweede documentaire, ZWART BELICHT, onderzoekt de historische representatie van zwarte vrouwen in schilderijen van Rubens. Voor International Film Festival Rotterdam programmeerde ze “Black Rebels”, waarbij ze zich concentreerde op internationale films over en voornamelijk door zwarte mensen die de culturele kloof navigeren sinds het ontstaan ​​van de cinema.

Tessa Boerman is mentor van Vrijplaats deelnemer Angelo Ormskerk.

 

Hanco Kolk

Kolk maakte zijn debuut in het blad Tante Leny presenteert! In 1980 was hij een van de oprichters van het striptekenaarscollectief Studio Arnhem. Na enige tijd anoniem te hebben gewerkt voor het weekblad Donald Duck maakte hij in 1984 de overstap naar het stripblad Eppo, waarvoor hij de strip Gilles de Geus ging maken. Behalve als tekenaar was Kolk actief als scenarist voor andere strips, waaronder Falco en Donjon van Uco Egmond.
Samen met Peter de Wit maakte hij de fotostrip Mannetje & Mannetje[1], die later werd bewerkt voor de VPRO-televisie. Het duo presenteerde bovendien de Teleac-cursus Strip- en Cartoontekenen en maakte sinds 2001 de strip S1NGLE voor onder andere Het Parool, De Gelderlander en het Algemeen Dagblad. Eind jaren tachtig startten Kolk en De Wit hun eigen uitgeverij, De Plaatjesmaker, waarbij onder andere De Pincet Reeks werd uitgegeven.

Een artistiek hoogtepunt bereikte Kolk in 1992 met zijn strip Meccano, die vooral in Frankrijk een grote populariteit kent. Andere bekende strips van zijn hand zijn onder meer Cor Daad (voor Taptoe) en Inspecteur Netjes (voor Sjors en Sjimmie/Sjosji). Een ander hoogtepunt, zeker voor Kolk zelf, was in 2006 een opdracht van het gerenommeerde tijdschrift The New Yorker voor een serie illustraties. In 2010 maakte hij samen met Arnon Grunberg een zogenaamde graphic novel over Arnons reis van Istanbul naar Bagdad. In 2017 maakte hij voor de Robbedoes en Kwabbernoot-reeks Robbedoes door … het album Tulpen uit Istanboel. In 1996 won hij de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre. In 2009 werd de P. Hans Frankfurtherprijs aan hem toegekend.

Hanco Kolk is mentor van Vrijplaats deelnemers Noël Loozen and Guus Kaandorp en tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality van Carine Bijlsma.

Nienke Huitenga

Nienke Huitenga (1984) is een immersive producer, creative media strategist en digital artist. Ze regisseert en produceert interactieve producties, van virtual reality tot transmedia strategieën. Huitenga bereikte een miljoenenpubliek met transmediale verhalen zoals Human Birdwings en The Modular Body. In 2016 ontving The Modular Body het eerste Gouden Kalf in de categorie beste interactieve werk.
In 2019 was Huitenga geselecteerd in de immersive non-fictie competitie van IDFA DocLab met haar korte roomscale VR-experience ROZSYPNE, over een oude dame die het dagelijks leven in het Oost-Oekraïense oorlogsgebied probeert vol te houden, met de MH17-ramp voor haar deur. Op dit moment werkt Huitenga aan WINWIN – een consensus algoritme: een algoritmische debat performance met harmonie en consensus als uitgangspunt.  Huitenga was co-founder van innovation agency Hackastory van 2013 tot 2020.

Nienke Huitenga is mentor van Vrijplaats 2020 deelnemers Mark IJzerman en Steye Hallema en van Vrijplaats 2021 deelnemers Emilia Tapprest en Victor Evink.

Fiona Tan

De internationaal bekende kunstenaar en filmmaker Fiona Tan werd geboren in Indonesië en groeide op in Australië. Momenteel woont en werkt ze in Amsterdam. In de afgelopen vijfentwintig jaar hebben haar video-installaties, films en fotografische werken steeds meer internationale bekendheid gekregen en zijn ze over de hele wereld tentoongesteld.
In 2009 vertegenwoordigde ze Nederland op de Biënnale van Venetië, ze nam deel aan Documenta 11, Sao Paolo en Istanbul Biënnales en vele andere internationale tentoonstellingen. In kunstmusea en galerieën over de hele wereld hebben solotentoonstellingen plaatsgevonden. Tot op heden heeft ze twee speelfilms geschreven en geregisseerd. History’s Future (2015) was genomineerd voor de Tiger Competition op het International Filmfestival Rotterdam. Ascent (2016) ging in première op het filmfestival van Locarno.
In november 2020 zal haar eerste mid-career retrospectief gelijktijdig openen in Kunsthalle Krems en het Museum der Moderne Salzburg.

Fiona Tan is mentor van Vrijplaats deelnemer Sara Rajei.

Pieter Koolwijk

Pieter Koolwijk (1974) groeide op in Zuid-Holland, maar woont al geruime tijd in de provincie Drenthe. Hier was het waar hij het schrijven herontdekte en Vlo en Stiekel tot leven kwamen. Uitgeverij Lemniscaat was enthousiast over het verhaal en gaf Pieter de kans om te debuteren, met als resultaat dat het boek inmiddels in zeven landen te koop is. Als kleine jongen was Pieter gek op de boeken van Roald Dahl. Eigenlijk nog steeds. Als je hem naar zijn lievelingsboek vraagt, dan zal hij direct De Griezels antwoorden. Pieter houdt van vrolijke verhalen vol met vreemde situaties die eigenlijk net niet kunnen. Die vindt hij het leukst om te lezen, maar vooral om zelf te schrijven. Want dat doet hij het liefst. Helemaal als hij iets mee kan geven om net wat langer over na te denken.

Pieter Koolwijk is spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Pravini Baboeram

Pravini Baboeram is artiest en activist, die kunst creëert om bij te dragen aan sociale verandering. Als artiest in eigen beheer heeft ze haar eigen label Pravini Productions opgericht, dat 5 albums, 6 singles en 5 internationale tours heeft geproduceerd. Ze is mede-oprichter van Holi is geen Houseparty, een actiegroep die strijdt tegen culturele kaping van het Hindoe lentefeest Holi, en initiatiefnemer van de Anti-racisme Stemwijzer.
Ook heeft ze de campagne Tetary Moet Opstaan geleid, een crowdfunding actie voor het vervangen van het standbeeld van kolonisator Barnet Lyon door de Hindostaanse verzetsstrijder Janey Tetary. Pravini heeft ook Indian History Month opgezet om verhalen en bijdragen van mensen uit de Indiase diaspora te vieren.
In 2019 bracht ze haar nieuwe album uit en documentaire “The Uprising”, een film over de anti-racismebeweging in Europa. Met deze film levert Pravini een innovatieve bijdrage aan het documentaire genre, waarin ze kunst en activisme op unieke wijze met elkaar verbindt.

Pravini Baboeram is spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Quirine Racké & Helena Muskens

Quirine Racké & Helena Muskens maken films en documentaires. In hun werk onderzoeken zij de thema’s identiteit en gemeenschap (community) en de invloed van de media op de realiteit. Zij maakten o.a. de documentaires Celebration (over het stadje van Disney in Florida), Come Back Kate (over de fans van de zangeres Kate Bush) en I Love Venice (over de transformatie van de historische oude binnenstad van Venetië in een pretpark). Momenteel werken ze aan een speelfilm Floating (over ontworteling in een geglobaliseerde wereld) en aan de documentaire Crazy Amsterdam (over de transformatie van de Amsterdamse binnenstad).

De films en documentaires van Quirine en Helena worden nationaal en internationaal getoond tijdens filmfestivals, op televisie en internetplatforms en in musea. Hun werk is bijvoorbeeld getoond op filmfestivals als IDFA en IFFR en in het buitenland tijdens New York Film Festival, LA Freewaves in Los Angeles en TIFF Roemenië. Hun documentaires zijn uitgezonden door NTR en VPRO en internationaal door o.a. Sundance TV USA, SVT Zweden, Yle Finland, France 5, RTE Ierland, Amazon India en Bilibili China. Daarnaast is hun werk te zien geweest in het Stedelijk Museum Amsterdam, Getty Center Los Angeles en Guggenheim Museum Bilbao. Een aantal werken van Quirine en Helena is aangekocht door Harvard, Stanford en Princeton University.

Quirine Racké & Helena Muskens zijn sprekers tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis en de Vrijplaats 2022 – Young Perspectives.

Foto: Thijs Wolzak

Arvid&Marie

Geïnspireerd door populaire technologische hoaxes en onzinnige techno-utopistische sci-fi, net als diepgewortelde angsten en critici van technologische vooruitgang, kijkt het duo Arvid & Marie naar de alternatieve toekomsten die ze inspireren. Deze onderzoekslijn heeft hen ertoe gebracht de perspectieven van niet-menselijke actoren in evenementen en tentoonstellingen over de hele wereld tot uitdrukking te brengen, bijvoorbeeld door een machine te creëren die zichzelf bezit, door replica’s te maken van producten aanbevolen door algoritmen of door de richtlijnen live uit te voeren van chatbots. Deze stukken bieden een andere kijk op ethische technische discussies, maar experimenteren ook met marginale ideeën voor een andere toekomst.

Arvid&Marie zijn spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Albert van Vuure

Na zijn afstuderen aan de Graphic Design Academy ging Albert vanaf 2002 aan de slag als freelance grafisch ontwerper voor Planet X. In die tijd ontwikkelde hij zich van grafisch ontwerper tot VFX supervisor. Nu, meer dan 15 jaar later, is hij co-creative director van het bedrijf. Planet X is sindsdien uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers binnen de Nederlandse filmindustrie en levert creatieve visual effects voor topfilms en televisie met een speciale team van 12 VFX-artiesten. Albert is ook actief betrokken bij de Nederlandse VFX-gemeenschap als een van de zes oprichters van de Nederlandse VFX Vereniging. De vereniging, die hij mede oprichtte in 2014, telt inmiddels meer dan 100 leden.

Albert van Vuure is samen met Dennis Kleijn mentor van Vrijplaats deelnemer Jan Willem van Ewijk. Ook is hij expert bij de workshop Owning The Plan.

Dennis Kleyn

Dennis Kleyn is creative director VFX en CEO van het in Amsterdam gevestigde bedrijf voor visual effects ‘Planet X’. Daarnaast is hij medeoprichter en voorzitter van de NVX, de Nederlandse vereniging van visual effects professionals. Als een van de grotere studio’s in Nederland richt Planet X zich uitsluitend op het creatieve proces van het ontwerpen en uitvoeren van visual effects voor high-end (speel) films en televisieseries. Planet X (Technologies) is ook de maker van het virtuele productieplatform ‘DeepSpace’ dat VR gebruikt om grootschalige VFX-producties grondig voor te bereiden.

Dennis Kleijn is samen met Albert van Vuure mentor van Vrijplaats deelnemer Jan Willem van Ewijk.
Ook is hij spreker tijdens de Post-Production Workshop.

Brigitte van der Sande

Brigitte van der Sande is een kunsthistoricus en onafhankelijk curator gevestigd in Nederland. Begin jaren 90 startte ze een doorlopend onderzoek naar de representatie van de dagelijkse realiteit van oorlog in de kunst, resulterend in tentoonstellingen als Soft Target. War as a Daily, First-Hand Reality in 2005 in Basis Actuele Kunst (BAK) in Utrecht en Warzone Amsterdam (2007-2009), evenals vele lezingen, workshops en essays over het onderwerp in binnen- en buitenland. Haar oorlogsonderzoek leidde tot haar huidige online en offline platform Other Futures, met werk van makers en denkers van over de hele wereld die speculatieve fictie gebruiken om zich een andere toekomst voor te stellen en te bouwen. De eerste editie ging van start met een tentoonstelling, een vertelevenement over klimaatactie en een driedaags multidisciplinair festival in 2018 in Amsterdam. Het programma CT Curated by Other Futures – A Multispecies Experiment in 2019 was een voorproefje van de tweede editie van Other Futures, die in 2021 zal plaatsvinden.

Brigitte van der Sande is spreker tijdens de Vrijplaats 2020 – De Nieuwe Wildernis.

Julian Ross

Julian Ross is een onderzoeker, curator en schrijver gevestigd in Amsterdam. Hij is programmeur bij International Film Festival Rotterdam, universitair docent bij Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS) en mentor bij Nederlandse Filmacademie. Hij was lid van de selectiecommissie op het Locarno Film Festival (2018-20) en heeft filmprogramma’s, tentoonstellingen en optredens samengesteld in Tate Modern, Art Institute of Chicago, Kunsthal Rotterdam, BOZAR Center for Fine Arts, Eye Filmmuseum, Tokyo Photographic Art Museum, Yerba Buena Centre for the Arts, Anthology Film Archives, Harvard Film Archives en British Film Institute.

Julian Ross is mentor van Vrijplaats deelnemer Katja Verheul.

Esther Urlus

Kunstenaar die werkt met speelfilmformaten Super8, 16 mm en 35 mm. Met als resultaat films, performances en installaties. Haar werk komt altijd voort uit DIY-methoden. De processen en technieken die ze gebruikt zijn gebaseerd op heruitvindingen van die van de pioniers van foto- en cinematografie. Haar werk is tentoongesteld en vertoond op festivals en filminstituten over de hele wereld, waaronder TIFF, Ann Arbor Film Festival, Filmmuseum Taipei, Sonic Acts Amsterdam en International Film Festival Rotterdam. Haar werk maakt deel uit van de Eye Amsterdam collectie en wordt gedistribueerd door Light Cone, Parijs. Urlus is oprichter en voorzitter van de Filmwerkplaats, Rotterdam, het enige door kunstenaars gerunde fotochemische filmlab in Nederland en wereldwijd bekend als een van de grootste, technisch meest geavanceerde en meest actieve community labs voor analoge film.

Esther Urlus is mentor van Vrijplaats deelnemer Luciënne Venner.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Home