Zoeken en

Mark IJzerman

Mark IJzerman is mediakunstenaar die installaties en audiovisuele performances maakt, waarmee hij processen creëert die een bepaalde vorm van eigenheid hebben. Zijn meest recente werken bekijken de manieren waarop wij als mens onze ecologie en het niet-menselijke om ons heen ervaren, of dat nou landschappen of andere levensvormen zijn. Door verschillende media probeert hij het niet-menselijke te laten spreken.
Zijn live-performances zijn te zien geweest bij diverse mediakunstfestivals in Europa (Rewire Festival, Transmediale/CTM, FIBER Festival), en hij heeft onlangs installatiewerk getoond bij MU in Eindhoven, en Art Center Nabi in Seoul V2_ in Rotterdam.

Zijn recente werk gaat over relatie van de mens tot het niet-menselijke, waarbij hij gebruik maakt van artificiële intelligentie om tekst te schrijven vanuit het perspectief van de aarde. Bij de Vrijplaats wil Mark onderzoek doen voor een speculatieve film en wil daarvoor experimenteren met de elementen AI storytelling, verklankte metingen van geofoons die door heel Nederland verspreid liggen en bewerkt archiefmateriaal. Hij onderzoekt hoe hij door een combinatie van bewerkte beelden en door AI beïnvloed narratief kan komen tot een niet-menselijk perspectief.

Mark IJzerman  is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality

Maud, Valerie & Hanna

Maud Wiemeijer rondde in 2016 haar opleiding Theaterwetenschap af aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar studie was zij regieassistent bij Advocaat van de Duivel, van Bos Theaterproducties. Eind 2015 bedacht ze het concept voor ANNE+, en schreef en ontwikkelde het eerste seizoen. In 2019 kreeg ze een ‘eervolle vermelding’ van de Kees Holierhoek Scenarioprijs 2019’voor ANNE+. Ook werkte ze als scenarist mee aan de 3LAB serie Bad Influencer (NL Film, AVROTROS, 2018/2019) en schreef en ontwikkelde ze het volledige tweede seizoen van ANNE+ (8x 25 minuten).
Maud is momenteel druk met het ontwikkelen van meerder grote projecten, voor zowel film als televisie en Netflix. In haar werk staat positieve representatie van LHBTQ+ personages en interessante vrouwelijke hoofdrollen hoog in het vaandel.

Valerie Bisscheroux focust zich als regisseur op positieve en genuanceerde representatie van LGBTQ+ karakters en storylines in films en series. Met vooruitstrevende verhalen van vrouwen en queer personen die zoeken naar hun identiteit en expressie.
Valerie studeerde in 2017 af aan de Nederlandse Filmacademie. ANNE+ werd Valerie’s regiedebuut. Valerie werd genomineerd voor de FPN Award 2017, voor het projectplan van ANNE+ en voor de regie in de Debuutcompetitie op het Nederlands Film Festival in 2018. Daarna regisseerde en ontwikkelde Valerie ANNE+ seizoen 2 (8x 25 min) en de speelfilm van ANNE+ (90 min).
Valerie werkt momenteel aan nieuwe plannen voor speelfilms en series.

Hanna van Vliet studeerde aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie en behaalde haar diploma in 2014. Ze is co-creator en hoofdrolspeelster van de queer hitserie ANNE+. Hanna zet zich actief in voor een bredere representatie van vrouwenrollen en lgbtq+ karakters in het (Nederlandse) film en televisie landschap. In 2020 werd ze voor haar rol in ANNE+ genomineerd voor een Gouden Kalf voor beste actrice. Binnenkort komen bioscoopfilms ‘Drijfzand’ (2021) en ‘Verloren Transport’ (2022) uit, waar ze de hoofdrol in vertolkt. Op het toneel speelde ze hoofdrollen in de musicals ‘Pippi Langkous’, ‘De Tweeling’ en ‘Fiddler on the Roof’. Ze was verder te zien in films als ‘Oh Baby’, ‘Broers’ en de Netflix serie ‘TOON’. Momenteel draait ze voor de 9-delige dramaserie ‘De Droom van de Jeugd’.

Zij zijn spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality.

Jaap Kooijman

Jaap Kooijman is onderzoeker en hoofddocent bij Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam en vicedirecteur van de Amsterdam School for Cultural Analysis. Hij is gespecialiseerd in de mondialisering van de Amerikaanse popcultuur en de connecties tussen popcultuur, politiek en kunst.
In 2013 verscheen de uitgebreide nieuwe editie van zijn boek Fabricating the Absolute Fake: America in Contemporary Pop Culture, dat in open access is gepubliceerd. Daarnaast maakt hij audiovisuele essays waarin hij de technieken van de media zelf (film, televisie) gebruikt om deze te analyseren, en waarvan meerdere in internationale online tijdschriften zijn verschenen.

Ashar Medina

Ashar Medina (1985) is scenarioschrijver en regisseur van films en televisieseries. Hij schreef onder anderen de Gouden Kalf genomineerde producties JUNGLE, TOM ADELAAR en MOCRO MAFFIA. Naast zijn filmwerkzaamheden is Ashar scriptredacteur en bestuurslid van de Dutch Academie voor Film (DAFF).

Ashar Medina is programma manager en moderator voor de CREATED BY Workshop. En Ashar is mentor van Vrijplaats 2021 – Positionality deelnemer Festus Toll.

Winnie Roseval

Winnie Roseval heeft een master Humanistiek en werkt als onderzoeker bij het lectoraat Inclusive Education aan de Haagse Hogeschool waar ze o.a. werkt aan de ontwikkeling van de Inclusivity Pathway Training en het Student Branch team coördineert.
Daarnaast geeft Winnie regelmatig gastcolleges filosofie, workshops en trainingen. Ze ziet het als haar missie om werelden te verenigen die niet altijd verenigbaar lijken, en mensen bewust te maken van het belang van de context waarin ieder individu geboren wordt en opgroeit. Deze positie is namelijk bepalend voor hoe we de wereld zien en ervaren. Bewustzijn hiervan is noodzakelijk om ruimte te maken voor andere perspectieven en deze toe te kunnen voegen aan het grotere verhaal. 

Winnie Roseval is programma manager van en spreker tijdens de workshop Meerstemmig Storytelling 2020 en 2021 en curator van de Vrijplaats 2021.

 

 

Beri Shalmashi

In 2008 studeerde Beri af aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam, waar ze de richting scenario & regie volgde. Aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten volgde ze een masterstudie regie. In datzelfde jaar won ze de ECHO Award, een landelijke stimuleringsprijs voor excellent multicultureel talent in het hoger onderwijs, waardoor ze een zomer aan de University of California, Los Angeles (UCLA) mocht studeren. Na een periode in Los Angeles te hebben gewoond, verhuisde ze naar Caïro. Op beide bestemmingen maakte ze verschillende korte films.
Als filmmaker werkte ze onder andere samen met Sanne Vogel en Willem Capteyn, respectievelijk voor de televisiefilm Mama (in 2010 genomineerd voor een Gouden Kalf) en het scenario voor de boekverfilming van Kader Abdolah’s Het huis van de moskee.
In 2012 volgde ze haar roots naar Iraaks-Koerdistan, waar ze als docent lesgaf aan de Salahaddin University in Erbil, de hoofdstad van de regio, en aan nieuwe films werkte. Meerdere keren keerde ze terug naar Amsterdam voor projecten, waaronder de korte film Shouted from the Rooftops. In 2020 maakte ze de interactieve installatie Big Village, over de plek waar haar familie vandaan is gevlucht. Naast haar filmwerk interviewt Beri vrouwelijke regisseurs voor de Filmkrant en schrijft ze voor de Volkskrant over de conflicten in het Midden-Oosten.

Beri Shalmashi is moderator bij de workshop Meerstemmig Storytelling en samensteller van en spreker op de masterclass Productie voor Generation Inclusion 2021. Ook is Beri mentor van Vrijplaats deelnemer Louis Hothothot.

Dana Linssen

Dana Linssen is filosoof en freelance filmcriticus, schrijver, curator en docent filmische kunsten en beleid uit Nederland.
Sinds 1997 werkt ze als vaste filmcriticus voor NRC Handelsblad (wekelijks schrijft ze recensies, interviews en andere artikelen over film en aanverwante audiovisuele kunsten). Dit omvat het bekijken van ongeveer 500 nieuwe films per jaar en het bijwonen van tussen de 6 – 10 internationale filmfestivals, meestal als criticus of als mentor van programma’s van jonge critici, moderator van Q & A’s en talkshows of als spreker op conferenties of panels, en af ​​en toe als een lid van de FIPRESCI-persjury.
Daarnaast was zij van 1998-2019 hoofdredacteur van onafhankelijk filmmagazine de Filmkrant. Nadat ze in het voorjaar van 2019 afscheid nam als hoofdredacteur om plaats te maken voor een jongere en meer diverse generatie stemmen, bleef ze een vaste bijdrage leveren aan de Filmkrant en initiatiefnemer en coach van Filmkrant Lab, een jaarrond oefenterrein voor jongeren. filmcritici.
Dana doceert filmgeschiedenis, analyse en theorie aan de Toneelacademie van ArtEZ Academie voor de Kunsten in Arnhem, de afdeling Audiovisuele Media en Writing for Pertormance aan de HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Samen met Jan Pieter Ekker cureert ze sinds 2015 de Critics ‘Choice op het International Film Festival Rotterdam, waar ze ongeveer tien video-essays per jaar laten maken voor het grote scherm. In datzelfde jaar richtten ze samen het nieuwe competitieprogramma Director’s Forum op het Nederlands Film Festival op, om een ​​raamwerk te creëren voor het bemiddelen van auteurscinema in Nederland, waar ze die festivalselectie de eerste 5 jaar programmeerden.
Sinds 2009 organiseert ze debatten, residencies en publicaties onder de naam The Slow Criticism Project, een ‘speelvorm’ voor vernieuwende kritiek en een tegenwicht tegen de commodificatie van filmjournalistiek.

Samen met Rogier Blok is Dana Linssen curator van de FilmForward Vrijplaats 2020 en met Winnie Roseval van de Vrijplaats 2021.

Akua Gyamfi

Akua Gyamfi heeft meer dan 20 jaar ervaring in de entertainmentindustrie, met een carrière in mode, film, televisie, theater, print en online media.
In 2012 richtte Akua The British Blacklist op, een platform dat het talent van Britse zwarte creatieven op scherm, podium, literatuur en geluid viert. Ze produceert ook podcasts Your Aunties Could Never (populaire cultuur en TBB Talks (interviews met zwarte creatievelingen van over de hele wereld). Naast schrijver/producer Leon Mayne is Akua de co-creator/co-exec producer en gastheer van rondetafelseries The Circle.
In 2019 bundelde Akua de krachten met Soul Film, The New Black Film Collective en We Are Parable om de S.O.U.L. Filmfestival, een jaarlijks evenement dat het beste van zwarte filmmakers en contentmakers uit het VK en de bredere diaspora laat zien.

Akua Gyamfi is mentor van Vrijplaats deelnemer Mirella Muroni.

Aminata Cairo

Aminata Cairo is een antropoloog, psycholoog, educator, verhalenverteller, ‘liefdeswerker’. Ze is een onafhankelijke adviseur “die met mensen werkt”. Zij is voormalig lector Inclusief Onderwijs aan De Haagse Hogeschool. Ze was de eerste en enige lector van Afrikaanse afkomst in Nederland. Geboren en getogen in Nederland met Surinaamse ouders, vertrok ze naar de VS om haar hbo-opleiding te volgen. Ze behaalde masterdiploma’s in klinische psychologie en medische antropologie en een Ph.D. in de medische antropologie.
Als internationale vrouw van kleur ervoer ze uit de eerste hand de uitdagingen van diversiteit en inclusie. In haar toegepast antropologisch werk met studenten, onderwijs en maatschappelijke organisaties heeft ze voortdurend gestreefd naar het bevorderen van inclusie op zowel academisch als gemeenschapsniveau. Ze is vooral geïnteresseerd in het gebruik van haar academische, artistieke en gemeenschapsvaardigheden om de stemmen en verhalen te ondersteunen, te eren en te vieren die ongehoord, over het hoofd gezien, tot zwijgen gebracht en gemarginaliseerd worden.

Aminata ontving in 2013 de International Education Faculty Achievement Award en de Martin Luther King Jr. Humanitarian Award aan de Southern Illinois University Edwardsville voor haar inspanningen. In 2016 ontving ze de Ere-Orde van de Palm, een staatsonderscheiding van de Regering van Suriname voor haar bijdrage aan de cultuur.

Aminata Cairo is spreker tijdens de workshop Meerstemmig Storytelling en de Vrijplaats 2021.

 

Remko Schnorr

Remko Schnorr studeerde in 2000 af aan de Nederlandse Filmacademie. Hij begon te werken als cameraman voor korte films, commercials en muziekvideo’s.
In 2004 maakte hij zijn eerste langspeelfilm Pluk van de Petteflet ( 35 mm, 3-perf ) voor de Nederlandse filmmaker Ben Sombogaart. In 2006 werkte Remko samen met regisseur Sophie Fiennes aan de lange documentaire The Pervert’s Guide to Cinema. In 2009 ontving de korte film Missen (Jochem de Vries, S16mm) in Cannes een Gouden Palm-nominatie voor beste korte film.
Speelfilms van zijn hand zijn Cornea (2014, Jochem de Vries, 35mm 2-perf ) en de Swiss Road-Movie Rider Jack (2015, This Lüscher, 35mm 2-perf).
Met de Nederlandse documentairemaker Willemiek Kluijfhout maakte hij de lange documentaires L’amour des Moules (2012, 35mm 2- perf) en Sergio Herman Fucking Perfect (2015, S16mm). In de loop der jaren zette hij zijn samenwerking met Sophie Fiennes voort, wat resulteerde in de documentaires Over Your Cities Grass Will Grow (2010, 35mm anamorphic), The Pervert’s Guide to Ideology (2012) en Grace Jones: Bloodlight and Bami (2017, S16mm).
Remko blijft ook commercials, muziekvideo’s en korte films draaien voor bekende artiesten als Katerina Jebb en Erwin Olaf – in binnen- en buitenland. Zijn liefde voor het werken aan film en de overdracht van texturen en tactiliteiten zijn kenmerkend voor Remko’s werk.

Remko is mentor van Vrijplaats 2021 – Positionality deelnemer Carine Bijlsma.

Wouter Pocornie

Wouter Pocornie studeerde Architectuur en Stedenbouw (Urbanism) aan de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft. Tijdens zijn studie deed hij onder meer onderzoek naar slums in El Salvador, Nigeria, China en Haïti.
Hij is begonnen als architect/onderzoeker bij EGM Architecten en heeft daar de Research & Development afdeling opgebouwd. Hij heeft ervaring als stedenbouwkundig ontwerper bij de Gemeente Amsterdam, als freelancer in Rotterdam en nam hij deel aan meerdere internationale workshops.
Nu werkt Wouter aan verschillende projecten en initiatieven via zijn eigen eenmanszaak 26H, waarmee hij ook buiten zijn discipline aan opdrachten werkt. Zo gaf hij een gastcollege over The Wire aan de UvA, inleidingen voorafgaand aan een theaterstuk over gentrificatie voor het productiebedrijf Well Made Productions, en is hij onderzoeker voor een potentiële (TV-)serie.
Op dit moment werkt Wouter met Bijlmer Believers 3.0 aan strategievorming in Amsterdam Zuidoost. Wouter is Partner bij Prospect Eleven in Amsterdam Zuidoost en samenwerkend Partner/Onderzoeker bij The Black Archives Bijlmer.

Wouter Pocornie is spreker bij de workshop Meerstemmig Storytelling en Vrijplaats 2021 – Positionality.

 

Jeannine Valeriano

Jeannine Valeriano is schrijver, zanger, spoken word performer en actrice. Vanaf de jaren negentig begon ze na een studie aan de Amsterdamse Theaterschool/Kleinkunstacademie, haar carrière als actrice. Vanaf 2007 is Jeannine te zien in een vorm die een combinatie van meerdere disciplines mogelijk maakt. Nu verhaalt ze emoties met haar stem, met eigen werk in een combinatie van songs en spoken word. Sprekend, zingend en zing-zeggend, waardoor een nieuwe wereld van klank en betekenis zich opent.

Mede dankzij haar brede culturele achtergrond – opgegroeid in Nederland, met Antilliaanse, Joodse, Spaanse én inheems-Amerikaanse roots – vertelt ze verhalen vanuit een eigenzinnig perspectief die de wereld zoals we hem kennen onderuit trekt.
Jeannine onderzoekt de grenzen tussen taal en muziek. Als schrijver, zangeres en performer was ze te zien in theater- en concertzalen. Ze ontwikkelde ondermeer Spoken Beat Night (2010-2020) met een vast team, een reeks cross-over taalconcerten met bijzondere gasten, meeslepende woordvoerders uit de wereld van de muziek, literatuur en wetenschap. Spoken Beat Night bestond uit 36 nieuw gemaakte producties die te zien waren in o.a. Bimhuis, Brainwashfestival, Het forum on European Culture in samenwerking met de Balie.

Ze schreef teksten en libretti voor performances, concerten, hoorspelen en muziektheater-producties. Als docent helpt ze ook andere mensen om hun stem naar buiten te brengen; ze gaf diverse masterclasses en workshops liedperformance, spoken word en songwriting op verschillende conservatoria. Voor de opleiding muzikant/producer in Rotterdam ontwikkelde ze een compleet curriculum.
In GYROKINESIS® – een oefenprogramma ontwikkeld door danser Juliu Horvat, vond Jeannine dé verbindende factor om haar stem optimaal naar buiten te kunnen brengen – als schrijver, performer en zanger – en om met een natuurlijke présence op een podium te kunnen staan, waardoor alles ademt. Sinds 2015 is ze naast haar uitvoerende werkzaamheden, een gecertificeerd trainer.

Jeannine Valeriano is tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality betrokken als vocal coach en heeft zangles gegeven aan de deelnemers.

Foto: Friso Keuris

 

Mitchell Esajas

Mitchell Esajas studeerde Bedrijfskunde en Antropologie. Hij is medeoprichter New Urban Collective, een netwerk voor studenten en young professionals van diverse culturele achtergronden. Vanuit NUC is hij als duizendpoot betrokken bij verschillende initiatieven die bijdragen aan de dekolonisering van het onderwijs, diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt en het opzetten van The Black Archives. The Black Archives is een een archief dat zich richt op geschiedenis, cultuur en literatuur van zwarte mensen in Nederland, en daarbuiten. Zijn motto is Strictly Positivity: gebruik je creativiteit om negativiteit om te zetten in positiviteit.

Mitchell Esajas is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality en mentor van Vrijplaats deelnemer Ashanti Vrede.

 

Amal Alhaag

Amal Alhaag is een in Amsterdam gevestigde onafhankelijke curator, dj en onderzoeker die doorlopende experimentele en collaboratieve onderzoekspraktijken, openbare programma’s en projecten ontwikkelt over mondiale ruimtelijke politiek, archieven, kolonialisme, tegencultuur, orale geschiedenis en populaire cultuur. Haar projecten en samenwerkingen met mensen, initiatieven en instellingen nodigen uit, ensceneren, stellen vragen en spelen met ‘ongemakkelijke’ kwesties die verhalen in vergankelijke omgevingen doorzeven, herschrijven, remixen, delen en componeren.

Amal Alhaag is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality en mentor van Vrijplaats deelnemer Daniel Jakoby.

Ido Abram

Ido Abram is directeur van SEE NL en adjunct-directeur van Eye Filmmuseum. SEE NL (een samenwerking tussen het Filmfonds en Eye) is verantwoordelijk voor de internationale promotie van de Nederlandse film, filmprofessionals en filmcultuur. Eye Filmmuseum is het nationale filmmuseum en filmarchief met een collectie van meer dan 54.000 films uit Nederland en de rest van de wereld.
Voordat Ido bij Eye en SEE NL kwam werken, was hij directeur van het Binger Filmlab en directeur van de CineMart, de coproductiemarkt van het International Film Festival Rotterdam. Abram zit in de Raad van Advies van het Cinekid Festival en in de besturen van ACE Producers, het Nederlands Filmtheater Overleg en Moving Arts Centrum Amsterdam.

Ido Abram is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality.

Manuel Abramovich

Manuel Abramovich (Buenos Aires, 1987) is filmmaker, kunstenaar en fotograaf. Zijn werk verkent de performativiteit van het alledaagse. In zijn films worden gewone mensen personages. Zijn films zijn vertoond op festivals als Berlinale, Venetië, Tribeca, MoMA Doc Fortnight, Viennale, IDFA, San Sebastián, Film Society of Lincoln Center, Cinéma du Réel, BAFICI en ontvingen talrijke prijzen. Zijn eerste korte film ‘The Queen’ won meer dan 50 internationale prijzen, terwijl ‘Blue Boy’, zijn nieuwste werk, de Zilveren Beer won op de Berlinale Shorts Competition 2019.

In de afgelopen jaren is hij uitgenodigd als docent en mentor in instellingen zoals Princeton University, Werkleitz Center, Berlinale Talents, UnionDocs, Tres Puertos Cine, IDFA, Maestría de Cine Alternativo EICTV Cuba. Hij was jurylid op festivals als IDFA, Visions du Réel, Documenta Madrid en was ook lid van de Berlinale Talents-selectiecommissie in 2019 en 2020. Hij was fellow van het Berliner Künstlerprogramm des DAAD (DAAD-Artists- in-Berlijn programma). Manuel is momenteel bezig met de montage van zijn vierde speelfilm ‘Pornomelancholia’, terwijl hij werkt aan de ontwikkeling van twee nieuwe projecten: ‘Cowboy Love’ en ‘The Monsters’.

Manuel Abramovich is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality en mentor van Vrijplaats deelnemer Quirine Racké en Helena Muskens.

Carina Molier

Sinds haar opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (theater-regie) onderzoekt Carina Molier in haar werk de grenzen tussen theater, film, beeldende kunst en muziek, tussen fictie en werkelijkheid. In samenwerking met o.a. Frascati, Paradiso, Toneelgroep Amsterdam en Toneelgroep Maastricht en een groep vaste medewerkers ontwikkelde ze een reeks – vaak op de documentaire werkelijkheid gebaseerde – multidisciplinaire voorstellingen. Ook ontwikkelde ze reflectieve, interactieve installaties als Hotel 2012 voor Toneelgroep Amsterdam en de Parade. Na een aantal korte films maakte ze twee lange documentaires; My Long Distance Friend en Back to the Taj Mahal Hotel. Daarnaast begeleidde ze in de afgelopen jaren jonge makers (Veemtheater, Frascati) en studenten van diverse theaterscholen (AHK, HKU, Toneelacademie Maastricht, ArTez en het Rits in Brussel).

Carina Molier is spreker tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality

Rogier Klomp

Tekenen is Rogiers manier om de complexiteit van onze wereld te vangen, om ingewikkelde dynamieken in kaart te brengen en deze te contextualiseren door ze te vertalen in verhalen.
Rogier vertelt verhalen in verschillende media,  waarin het medium zelf verweven is met het onderwerp. Enkele voorbeelden: een datagedreven documentaire waarin open data wordt gebruikt om een ontransparante multinational te onderzoeken, een reeks korte films waarin intrinsiek bevooroordeelde mensen vervolgens bevooroordeelde algoritmes trainen, een gecrowdsourcede animatiefilm over Europa getekend door zowel eurofielen als eurosceptici en propagandafilms over het onderwerp propaganda.
Rogier werkte als grafisch journalist bij NRC Handelsblad en produceerde animaties voor meerdere VPRO Tegenlicht-documentaires en andere tv-series. Verder is hij docent aan verschillende kunstacademies en was hij een van de begeleiders van de masterclass Sandberg@Mediapark voor de edities Technology as Religion (2018) en Artificial Imagination (2019).

Rogier is samen met Dana Linssen curator van de FilmForward Vrijplaats 2020 en Vrijplaats 2021 – Positionality.

Hanco Kolk

Kolk maakte zijn debuut in het blad Tante Leny presenteert! In 1980 was hij een van de oprichters van het striptekenaarscollectief Studio Arnhem. Na enige tijd anoniem te hebben gewerkt voor het weekblad Donald Duck maakte hij in 1984 de overstap naar het stripblad Eppo, waarvoor hij de strip Gilles de Geus ging maken. Behalve als tekenaar was Kolk actief als scenarist voor andere strips, waaronder Falco en Donjon van Uco Egmond.
Samen met Peter de Wit maakte hij de fotostrip Mannetje & Mannetje[1], die later werd bewerkt voor de VPRO-televisie. Het duo presenteerde bovendien de Teleac-cursus Strip- en Cartoontekenen en maakte sinds 2001 de strip S1NGLE voor onder andere Het Parool, De Gelderlander en het Algemeen Dagblad. Eind jaren tachtig startten Kolk en De Wit hun eigen uitgeverij, De Plaatjesmaker, waarbij onder andere De Pincet Reeks werd uitgegeven.

Een artistiek hoogtepunt bereikte Kolk in 1992 met zijn strip Meccano, die vooral in Frankrijk een grote populariteit kent. Andere bekende strips van zijn hand zijn onder meer Cor Daad (voor Taptoe) en Inspecteur Netjes (voor Sjors en Sjimmie/Sjosji). Een ander hoogtepunt, zeker voor Kolk zelf, was in 2006 een opdracht van het gerenommeerde tijdschrift The New Yorker voor een serie illustraties. In 2010 maakte hij samen met Arnon Grunberg een zogenaamde graphic novel over Arnons reis van Istanbul naar Bagdad. In 2017 maakte hij voor de Robbedoes en Kwabbernoot-reeks Robbedoes door … het album Tulpen uit Istanboel. In 1996 won hij de Stripschapprijs voor zijn gehele oeuvre. In 2009 werd de P. Hans Frankfurtherprijs aan hem toegekend.

Hanco Kolk is mentor van Vrijplaats deelnemers Noël Loozen and Guus Kaandorp en tijdens de Vrijplaats 2021 – Positionality van Carine Bijlsma.

Nienke Huitenga

Nienke Huitenga (1984) is een immersive producer, creative media strategist en digital artist. Ze regisseert en produceert interactieve producties, van virtual reality tot transmedia strategieën. Huitenga bereikte een miljoenenpubliek met transmediale verhalen zoals Human Birdwings en The Modular Body. In 2016 ontving The Modular Body het eerste Gouden Kalf in de categorie beste interactieve werk.
In 2019 was Huitenga geselecteerd in de immersive non-fictie competitie van IDFA DocLab met haar korte roomscale VR-experience ROZSYPNE, over een oude dame die het dagelijks leven in het Oost-Oekraïense oorlogsgebied probeert vol te houden, met de MH17-ramp voor haar deur. Op dit moment werkt Huitenga aan WINWIN – een consensus algoritme: een algoritmische debat performance met harmonie en consensus als uitgangspunt.  Huitenga was co-founder van innovation agency Hackastory van 2013 tot 2020.

Nienke Huitenga is mentor van Vrijplaats 2020 deelnemers Mark IJzerman en Steye Hallema en van Vrijplaats 2021 deelnemers Emilia Tapprest en Victor Evink.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Home