Sinds Dieuwke de Boer in 2018 de Inclusivity Pathway Training van Aminata Cairo, toen lector Inclusive Education aan De Haagse Hogeschool, volgde, heeft ze haar lessen (en die van anderen) omarmd en toegepast in haar werk met groepen om verbinding en begrip te bevorderen. In navolging van Aminata Cairo werkt zij vanuit het principe van Holding Space: hoe kun je een omgeving creëren waarin elke stem wordt gehoord en gewaardeerd wordt?
Daarvoor is het van belang om begrip te ontwikkelen van je eigen positionaliteit en die van anderen. Positionaliteit gaat over de gelaagdheid van je identiteit. Hoe sociale en culturele elementen, zoals gender, afkomst, opleiding, gezondheid, religie, et cetera jou en je kijk op de wereld gevormd hebben. En hoe de verschillende elementen in verschillende contexten zorgen voor meer of minder privileges, herkenning en vooroordelen. Je eigen positionaliteit heeft invloed op hoe je naar de wereld kijkt, op je normen en waarden en dus ook op hoe je invulling geeft aan je werk.
Als social designer zet Dieuwke critical design en makend onderzoek in om ruimte te maken voor onderbelichte verhalen en ervaringen en deze breder te delen. Voor bewustwording, verbinding, om ander gedrag te stimuleren, als tegenkracht tegen dominante narratieven of als basis voor innovaties binnen stagnerende systemen. Om zo een beweging in te zetten naar een meer gelijkwaardige, lievere en/of meer duurzame wereld. Daarnaast is ze actief als trainer.
