Emilia Trapprest & Victor Evink
Emilia Tapprest (1992) is een Finse filmmaker, gevestigd in Nederland. Met een achtergrond van industrieel design, voltooide ze in 2019 haar tweede Master Beeldende Kunst en Film aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Haar eerste korte fictiefilm, “Sonzai Zone” (2019), was te zien op internationale tentoonstellingen en filmfestivals zoals IMPAKT – Speculative Interfaces (2019), DEMO bewegend beeld (2020), VISIO – Lo schermo dell’arte (2021) en Vdrome (2021).
Victor Evink (1987) is een kunstenaar en onderzoeker met roots in Colombia. Victor is gevestigd in Utrecht, waar hij in 2013 een MSc in Geschiedenis en Wetenschapsfilosofie behaalde aan de Universiteit van Utrecht. Zijn werk combineert STS-onderzoek met artistieke praktijken, gericht op de evolutie van kennis, technologie en perifere subculturen.
Hun gezamenlijke praktijk ‘Liminal Vision’ is geworteld in het onderzoeksveld over ‘affect’ en het gebruik ervan door middel van dataficatie en gebruikt worldbuilding en cinema om te onderzoeken hoe affectieve ondertonen worden geproduceerd in verschillende sociaal-technische systemen. Sinds 2019 hebben ze werk geproduceerd onder hun onderzoekssamenwerking ‘Zhōuwéi Network’, dat prototypes maakt van meerdere samenlevingen in de nabije toekomst die worden aangedreven door verschillende waarden. Hun recente fictiereeks ‘Embodied Ambitopias’ (2021) zoomt in op hoe deze verschillende werelden lichamelijke relaties conditioneren door middel van technologie en retoriek.
Onderzoeksvraag
Tijdens de Vrijplaats 2021 hebben ze samen onderzocht hoe affectieve mentale ervaringen kunnen worden verbeeld door middel van cinematische symboliek. Hun werk is theoretisch en filosofisch, maar ook hands-on en gestoeld op ervaring. Het project waar ze nu aan werken, verbeeldt de psychologie van het ‘coming-of-age’ proces van een jong meisje door middel van dans.