Lavinia Xausa (1992) studeerde tussen Bologna en Berlijn en behaalde in 2015 cum laude haar bachelor Visuele Cultuur en Mediastudies. In 2017 behaalde ze haar master fotografie aan AKV St. Joost in Breda. Ze werkt, leeft en worstelt bij het leren van Nederlands in Rotterdam. Ze maakt interdisciplinaire werken met verschillende gemeenschappen en nodigt hen uit om na te denken over identiteit en het gevoel erbij te horen. 99% van de tijd worden deze werken uiteindelijk films.
Haar eerste korte film Roundabout Love, Roundabout Tehran over de geheime liefde en het seksuele leven van Perzische jongeren in Iran, ging in première op Organ Vida (Zagreb, 2017) en werd vertoond op het Open Doek Festival (2018, Rotterdam). En haar werk Further Than Hip Hop, over identiteit en spiritualiteit van jongeren met een diaspora-achtergrond, werd gepresenteerd als solotentoonstelling in TENT (Rotterdam, 2020), op het Noorderlicht International Photography Festival (Groningen, 2020), en werd onderdeel van het filmprogramma van History Matter tijdens Ketikoti in Lantaren Venster (Rotterdam, 2022). Haar laatste muzikale documentaire So Loud The Sky Can Hear Us, over diversiteit in de Feyenoord Club, ging in première op IFFR (Rotterdam, 2022) en reisde naar verschillende festivals in Nederland en Europa, inclusief het NFF (Utrecht, 2022).
Onderzoeksvraag
In de Vrijplaats zoek ik een veilige en diverse omgeving om de verhaallijnen van mijn persoonlijke documentaireproject Mountain Cries te onderzoeken en ontwikkelen. Ik wil een visuele en zintuiglijke taal verkennen die moeilijker kan worden weergeven door simpel documenteren, maar die in fictie een meer emotionele en zintuiglijke realiteit kan construeren.
Photocredit Elena Prosdocimo