Luciënne Venner (1989) is filmmaakster, performer en kunstenaar. Haar werk is persoonlijk, intuïtief en poëtisch met terugkerende thema’s als verlangen en seksuele identiteit. One-takes gedraaid op analoge film is een terugkerend element in haar werk. Haar afstudeerfilm ‘A Ride to Moresnet’ werd door Het Parool de beste afstudeerfilm van de Gerrit Rietveld Academie genoemd. Haar one-take film ‘Error of Eros’ werd geselecteerd voor ‘Forum van de Regisseurs 2018’ op het Nederlands Filmfestival en won: ‘Prijs Beste Kunst/Experimentele Film’ op het Nahia Filmfestival Granada, te Spanje. Luciënne’s werk was onder andere te zien in EYE Film Museum, Kassel Documentary Film Festival, One take festival in Zagreb, Moskou Biënnale voor Hedendaagse Kunst in Rusland en het Nederlands Filmfestival.
Tijdens de Vrijplaats 2020 wil Luciënne voor haar speelfilm ‘Homesick’ de werkmethode Instinctive Cinema Performance verder onderzoeken. Dit is een methode die zij heeft ontwikkeld waarbij onder andere het uitgangspunt is om scenes, sequentie of de complete film – op analoge film – zoveel mogelijk in één keer (one takes) te draaien en het snijden in de montage te beperken tot een minimum. Een dogma zonder decoupage waarin ze de wisselende toestand van verbeelding, de tijdelijke transformaties van ‘identiteit’ invoelbaar maakt.