Milou Rohde gebruikt haar nieuwsgierigheid om scenario’s te schrijven. Het liefst vertelt ze verhalen over onderbelichte onderwerpen, vaak vanuit een vrouwelijk perspectief. Ze zoekt naar luchtigheid binnen situaties om een verhaal behapbaar te maken voor de kijker.
In 2019 studeerde ze af van de HKU Audiovisuele Media met de film ‘Moffenmeid’ (co-scenarist en regisseur Raymon Hilkman). De film gaat over een moeder wiens dochter zwanger is van een Duitse soldaat tijdens de bevrijding van Nederland 1945. De film was onder andere geselecteerd voor het Nederlands Film Festival, Movies That Matter en GoShort. De film ‘Vlekkeloos’ (geregisseerd door Emma Branderhorst) belicht het huidige probleem van menstruatie-armoede in Nederland. ‘Vlekkeloos’ won de prijs voor beste korte film op het Cinekid festival, een Kristallen Beer van de Berlinale en reist verschillende festivals af over de wereld. Met haar volgende korte film ‘Mannenavond’ (co-scenarist en regisseur Raymon Hilkman) probeert ze de #metoo discussie naar het dagelijks leven te brengen door middel van een mannenavond.
Onderzoek binnen de Vrijplaats
Tijdens de Vrijplaats heeft Milou Rohde onderzocht hoe je naast het lineaire narratieve verhaal, een aparte verhaallijn voor (sociale) media kan schrijven om publieksbereik en interactie met de kijker te vergroten.