Melisa Liebenthal (1991, Buenos Aires) is filmregisseur en editor. Ze regisseerde de films The pretty ones (2016, 77 min.), Constanza (2018, 27 min.), Here and there (2020, 21 min.) en The face of the jellyfish (2022, 75 min.).
Haar films werden bekroond op IFF Rotterdam, Berlinale, Mar del Plata IFF en BAFICI, en werden onder andere vertoond in FIDMarseille, Edinburgh IFF, Torino IFF, MoMA en Film at Lincoln Center.
Haar werk reflecteert op de manier waarop we onze identiteit construeren in een hedendaagse wereld die wordt doorkruist door cybernetica en consumentisme, vanuit een duidelijk vrouwelijk perspectief en op speelse wijze verschillende materialen articulerend.
Ze is afgestudeerd in film aan de Universidad del Cine in Argentinië en aan Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains in Frankrijk. Ze specialiseerde zich in Editing en Dramatische Structuur bij professor Miguel Pérez in Argentinië, en in Essay-Film bij Escuela Internacional de Cine y Televisión (EICTV) in Cuba. Ze is een alumna van Berlinale Talents (2021) en FID Campus (2018).
In 2024 was ze een Junge Akademie – Akademie der Künste Berlin fellow in Villa Serpentara, Olevano Romano (Italië).
Voor de Vrijplaats: Hybride – fictie/non-fictie is Melisa een mentor van Mateo Vega.