Terugblik acteurs van kleur in het licht

Samen werken aan inclusiviteit op set

Verslag workshop Acteurs van kleur in het licht:

Door: Nancy Asaah

Zaterdag 7 december was een dag vol praktijkvoorbeelden en inzichten. We hebben ons gericht op een belangrijk onderwerp: hoe zorgen we ervoor dat acteurs van kleur beter worden belicht op set? Wat deze sessie zo bijzonder maakte, was de samenwerking tussen verschillende disciplines: camera, licht, make-up (MUA) en regie. In samenwerking met de vakverenigingen ACM en NSC en onder leiding van moderator Hesdy Lonwijk, hebben we samen met experts zoals Aziz Al-Dilaimi, Viola Sarkodee, Marleen Holtuis, Arthur Vis, en Miga Bär een interactieve sessie georganiseerd die zowel inspirerend als leerzaam was.

Theorie: Leren van het verleden
De dag begon met een reflectie van moderator Hesdy Lonwijk op de geschiedenis van de representatie en belichting van acteurs van kleur en zijn persoonlijke ervaringen.

DOP Aziz Al-Dilaimi nam ons vervolgens mee in belichtingstechnieken en camera-instellingen. Hij noemde onder andere de “Shirley card”, een standaardkaart die ooit werd gebruikt voor skintone-tests. Deze kaarten waren decennialang afgestemd op lichtere huidtinten, waardoor mensen van kleur onvoldoende werden vertegenwoordigd in de standaardinstellingen van camera’s en belichting. Aziz wees erop dat de kaart niet langer past bij de diverse samenleving van vandaag en dat het ontwikkelen van persoonlijke kaarten meer recht zouden doen aan het brede spectrum van huidtinten.

Live demonstraties: Licht, make-up en camera
Na de theorie volgde een praktijkgedeelte met live camera- en belichtingstests. Drie modellen met verschillende skintones namen plaats voor de camera, terwijl Aziz en zijn team experimenteerden met diverse lichtinstellingen: van daglicht tot avondlicht. Het publiek kreeg op groot scherm te zien hoe belichting essentiële verschillen maakt.

Make-up artiesten Viola Sarkodee en Marleen Holthuis lieten hun keuzes zien voor de make-up van de drie modellen op basis van skintone, huidtype. Ook demonstreerden ze welke make-up ze gebruiken in specifieke situaties als een dag- of avondshoot of een glamoursetting en gaven ze feedback op de verschillende manieren van belichting. Zo werd bijvoorbeeld duidelijk hoe het haar van het donkerste model wegviel bij bepaalde belichting en werd samen gezocht naar een creatieve oplossing.

Inspiratie uit de praktijk: Casestudies
De sessie werd verrijkt met voorbeelden uit de praktijk, zoals scènes uit de films Paria van Edson da Conceicao en White Berry van Sia Hermanides. Aziz, die aan beide producties heeft meegewerkt, gaf inzicht in de specifieke keuzes die bij de belichting en cameravoering werden gemaakt. Deze voorbeelden maakten duidelijk hoe technische en artistieke beslissingen bijdragen aan een inclusieve beeldtaal.

Interactie en bewustwording
De kracht van de dag lag in de interactie en zorgde voor veel waardevolle discussies. Deelnemers stelden kritische vragen en dachten actief mee over oplossingen. Deze dialogen zorgden niet alleen voor nieuwe inzichten, maar ook voor een gedeelde verantwoordelijkheid om inclusiever te werken op de set.

De workshop markeert een belangrijke stap richting meer bewustwording en betere technieken om acteurs van kleur optimaal in beeld te brengen. De combinatie van praktische kennis en inspirerende voorbeelden zorgde voor een belangrijke stap naar een inclusievere toekomst creëren waarin acteurs van kleur optimaal in beeld worden gebracht.

Bekijk het videoverslag!
We hebben een kort videoverslag gemaakt. Je vindt het videoverslag op onze Instagram via de link.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ideeënbus

Deel je idee met ons!

Ideeënbus

Deel je idee met ons!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief